East Anglia Üniversitesi Norwich Tıp Fakültesi’nden akademisyenlerin yürüttüğü çalışmada, günde 5 ya da daha fazla porsiyon meyve ve zerzevat tüketen çocuklar zihinsel iyilik bakımından en yüksek puanları aldı.
Araştırmacıların BMJ Nutrition, Prevention & Health isimli hakemli mecmuada yayımlanan bulguları, bilhassa ortaokul öğrencileri ortasında iyiliğe dair daha yüksek kıymetler ortaya koydu.
Norfolk genelindeki 500 okuldan yaklaşık 9 bin çocuğun datalarının tahlil edildiği çalışma, okul çocuklarında meyve ve zerzevat tüketimiyle zihinsel iyilik ortasındaki ilişkiyi araştıran birinci çalışma oldu.
Katılımcılar, beslenme tertibiyle ilgili seçimlerini kendileri bildirdi ve sevinç, rahatlama ve kişilerarası olumlu alakaları kıymetlendiren zihinsel iyilik testlerine katıldı.
Çalışmada ayrıyeten çocukları etkileyen mesken ortamı ve olumsuz çocukluk tecrübeleri üzere öteki faktörler de gözetildi.
Sonuçlarda, ortaokul çocuklarının sadece 4’te birinin ve ilkokul çocuklarının da yüzde 28’inin tavsiye edilen tüketim ölçüsünü karşıladığı görüldü. Önerilen tüketim ölçüsü günde 5 porsiyon meyve ve zerzevat yemeyi gerektiriyor.
Her 5 ortaokul öğrencisinin birinden fazlası ve 10 ilkokul öğrencisinden biri kahvaltı yapmazken, 10 ortaokul öğrencisinin birinden fazlası da öğlen yemeği yemiyordu. Ankete katılanların 10’da birinden biraz azı ise hiç meyve yahut zerzevat yemediğini söz etti.
Çalışmanın muharriri Dr. Richard Hayhoe, şunları söyledi: “Bu kaygı verici bir durum ve muhtemelen yalnızca okuldaki akademik performansı değil, tıpkı vakitte fizikî büyüme ve gelişmeyi de etkiliyor.”
Bulduğumuz öteki farklı şey de beslenmenin iyilik üzerinde, daimi tartışmalara yahut konut içi şiddete tanıklık üzere faktörler kadar yahut bunlardan da çok tesirli olmasıydı.
Hayhoe, şöyle ekledi:
Özellikle ortaokul çocukları ortasında, meyve ve sebzelerle dolu besleyici bir beslenme sistemiyle daha âlâ bir zihinsel iyilik ortasında sahiden güçlü bir ilişki vardı.
East Anglia Üniversitesi Norwich Tıp Fakültesinden araştırmayı yöneten Profesör Ailsa Welch de şöyle konuştu:
Zihinsel iyilikte zayıflığın gençler için kıymetli bir sorun olduğunu ve uzun vadeli olumsuz sonuçlara yol açabileceğini biliyoruz.
Beslenme ve fizikî sıhhat ortasındaki temaslar uygun anlaşılmış olsa da, şimdiye kadar beslenmenin çocukların duygusal iyiliğinde rol oynayıp oynamadığına dair pek bir şey bilinmiyordu.
Prof. Welch, şunları ekledi:
Bireysel ve toplumsal düzeyde potansiyel açıdan değiştirilebilir bir faktör olarak beslenme, çocuklukta zihinsel iyiliğe yönelik stratejiler açısından kıymetli bir halk sıhhati maksadını temsil ediyor.
Araştırmacılar, tüm çocukların okul öncesi ve okul devrinde kaliteli beslenmeye erişimini sağlamak için halk sıhhati stratejilerinin ve okul siyasetlerinin gözden geçirilmesi gerektiği sonucuna vardı.