UNESCO’dan yeni bir müjde daha! Anadolu’nun ahşap destekli camileri de listede

ANKARA (İGFA) – Orta Asya’dan Horasan bölgesine Türklerin mimari üslubunu Orta Çağ’dan günümüze taşıyan ahşap direkli ve kirişli mescitler de artık UNESCO Dünya Mirası Listesi’nde.

Suudi Arabistan’ın başşehri Riyad’da düzenlenen 45. UNESCO Dünya Miras Komitesi toplantısında Türkiye’nin farklı vilayetlerindeki ahşap dayanaklı mescitler Dünya Mirası listesine alındı.

Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, Dünya Miras Komitesi’nin kararı sonrasında yaptığı toplumsal medya paylaşımında “Yeni bir müjde daha! UNESCO Dünya Mirası Listesi’ne kültürel varlıklarımızı birinci sefer seri olarak kaydettirdik. Gordion’un akabinde Anadolu’nun Orta Çağ’dan günümüze uzanan ahşap direkli ve kirişli mescitleri de Dünya Mirası oldu. Böylelikle listedeki kültür varlığı sayımızı da 21’e yükselttik. İyi olsun.” dedi.

TÜRKİYE’NİN BİRİNCİ SERİ ADAYLIĞI

Kültür ve Turizm Bakanlığınca UNESCO’ya “Anadolu’nun Orta Çağ Devri Ahşap Direkli ve Kirişli Camileri” ismiyle iletilen ve komitenin bugün gerçekleştirdiği toplantıda kabul edilen tarihî mescitler birebir vakitte Türkiye’nin Dünya Mirası Listesi’ndeki birinci seri kültürel varlıkları oldu.

Konya’nın Beyşehir Eşrefoğlu Camii, Eskişehir’in Sivrihisar Ulu Camii, Kastamonu Kasaba Köy’ün Mahmut Beyefendi Camii ile Ankara’nın Ahi Şerefeddin (Arslanhane) Camii ve Afyonkarahisar Ulu Camii 45. UNESCO Dünya Miras Komitesi toplantısında “Dünya Mirası” ilan edildi.

Anadolu’daki ahşap dayanaklı mescitlerin erken örneklerini Orta Çağ’dan günümüze yansıtan bu yapılar farklı kentlerde olmalarına rağmen ortak özelliklere sahipler.

Orta Çağ’dan günümüze kadar düzgün bir formda korunmuş olarak ulaşan tarihî yapılar Anadolu yaşantısını da yansıtıyor.

Hipostil planlı anıtsal ahşap cami tipolojisinin, devrinin Anadolu’daki en değerli temsilcilerinden olan bu mescitler, sahip oldukları ahşap oymacılığı sanatının örnekleriyle de öne çıkıyor.

Kapıları, minberleri, sütun başlıkları, tavan kirişleri ve konsollarında görülen ihtimamlı ahşap personelliği ile ustaların isimlerinin kayıtlı olduğu kündekâri tekniğindeki ahşap minberleri ve “Kalem İşi” ismi verilen bezemeleriyle bu tarihî mescitler inanılmaz bir marangozluk hüneri ile estetik anlayışı da sergiliyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir